Medierad kvasiinteraktion

Jag skulle vilja passa på att tillägna detta inlägg ett av mina absoluta favoritfenomen, nämligen: medierad kvasiinteraktion. Med medierad kvasiinteraktin menas att man tittar så mycket på tv, film, lyssnar på musik, läser om kändisar ect. att man till slut inbillar sig själv att man är en del av filmen, serien eller känner en skådespelare/karaktär/artist. Med lite otur kommer hela ens värld till slut att kretsa kring denna. Detta är ett fenomen som har stor betydelse i min vardag. Det började i sexan eller något med att jag blev upp över öronen förälskad i Marilyn Manson. Sedan har det eskalerat och det senaste exemplet på detta är Trailer Park Boys. Det enda jag pratar om nu för tiden är TPB. Jag berättar om händelser i avsnitten med drömmande blick, skrattar åt dem och pratar kärleksfullt om karaktärerna. Det känns som att jag känner dem. Maria och Michaela kommer strax bryta ihop på mig tror jag, men det gör inget. Förlorar jag dem har jag ändå Bubbles, Julian, Rickie,  Mr. Lahey och Randy. jag älskar dem.

Andra exempel på min medierade kvasiinteraktion genom åren är: O.C, Sex and the City, True Blood, Slipknot, KoRn, Eminem, Big Lebowski och det senaste (som även maria och Michaela var med på) Harry Potter.

Kommentarer
Postat av: susanna

Tror du fått begreppet lite om bakfoten, skriver just nu min masters i medie- och kommunikationsvetenskap på Umeå universitet och råkade ramla över det här inlägget i processen. för att citera B.Thompson som myntade uttrycket:



"Den nya offentligheten som skapades genom boktryckarkonsten medförde inte endast möjligheten att ta del av information även om man inte fysiskt befann sig på plats vid en viss tidpunkt, den medförde också en saknad av det slags dialogiska utbyte som sker ansikte mot ansikte. Man kunde nu ta del av kunskap, information och händelser genom att läsa om dem, men individen behövde inte eller kunde nu inte längre förmedla sina åsikter till dem som var ansvariga för den ursprungliga handlingen. Detta kallar Thompson för en medierad kvasiinteraktion"



det är alltså att inte drömma sig bort, utan det är en sorts kommunikation där det inte finns någon dialog, som till exempel om du tittar på debatt på tv, du är mottagare men du har inget att säga till om ,du kan inte förmedla dina åsikter som man kunde göra förr när all information spreds genom torgmöten eller offentliga debatter där vem som ville kunde delta (notera att kvinnor, slavar och mindre förmögna var uträknade).



Sorry, fick bara lov att inflika

2010-12-08 @ 14:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0